BLACK FRIDAY: MINDEN TERMÉKRE -50%

Tökéletes fél napos túra nem léte...

Zsámbéki körtúra

Vénasszonyok nyara... meleg, kellemes idő, derűs, kék égbolt, finom szendvicsek és néhány ital, ami megalapozza a sztorikat, melyeket az unokáknak is mesélhetünk. Csupán ennyi kell egy tökéletes, hétvégi túrához.

No meg persze a megfelelő helyszín és útvonal sem elhanyagolható. Mi tudjuk, hiszen volt szerencsénk egy nagyon elismert "panoráma tanösvényt" tejködben megcsodálnunk... akár a nappalinkban is maradhattunk volna.

Most úgy tűnt, ránk ragyog a szerencse és a kellemes, őszi Nap, így megpörgettük a kis földgömbünket és ráböktünk: Zsámbék

Fel is csaptuk a Google rongyossá használt keresőjét és rákerestünk a túra lehetőségekre a településen. Környékbeli lakóként tudtuk, hogy a szépen renovált ófalu rész, illetve a turistalátványosságként funkcionáló romtemplom miatt sokak által kedvelt településre esett a választás.

Szerencsére a Gerecse délkeleti peremén, a Zsámbéki-medencére néző Nyakas-hegy vonulatán kellemes gyalogút húzódik. A változatos útvonalon szavannaszerű rétek, hangulatos fenyvesek, mészkősziklák, kiterjedt szőlősök, gyümölcsösök, mészkőbe vájt, régi pincesorok, présházak tarkítják.

A túra hossza 9-10 km a romtemplomtól indulva, amit alapos, szendvicsezős-koccintós megállókkal 4-6 óra alatt könnyedén teljesíteni lehet. Részletes útvonalról ITT (Link: https://kirandulastippek.hu/budapest-kornyeke/zsambeki-kortura-a-nyakas-hegyen) tájékozódhatsz, így bizonyosan hasonló élményekkel gazdagodsz, mint mi.

Tehát utunk Zsámbék tetejéről, a romtemplomtól indult. Itt máris dűlőkön, vidéki nyaralók erdejében vezetett az alattomosan, lassan emelkedő földút. Néhány kanyar után máris pihenőt fújtunk és bevágtuk a napunkra szánt szendvicsek felét. Ez ismerős lehet, hiszen ha utaztál már turista busszal, akkor pontosan tudod, mi magyarok 3 perc után gyújtunk rá az első fasírtos zsömlénkre, de a moziban sem marad sok nachos a reklámblokk végére.

Energiával telten, felérve a domb tetejére egy gyönyörű panoráma tárul elénk, ahol megcsodálhatjuk a távoli Budai-hegyeket, a Pilis vonulatát, illetve az autó utat, amin Budapest felől érkeztünk.

A dombos prérin folytattuk utunkat, és rövidesen elértünk egy fenyő ligethez. Idegenül hatnak a magas fenyők, hiszen a kopasz dombokon csak elvétve találkoztunk fákkal. Gyermeki kacajjal vetettük bele magunkat az 50 méter széles és 300 méter hosszú erdősávba, melyen egy kanyargós turistaút vezet keresztül.

Kiérve "Narniából" bokrok álltak díszsorfalat, melyet követve egy mészkő bányaudvarba tévedtünk. Ez tökéletes helyszín egy következő pihenésre, mert ezt követően egy hosszabb erdei útvonallal szembesültünk, ahol nehezen találtunk praktikus zugot a koccintáshoz.

Az erdő egy szakaszán már Tök település fölé érünk, ahol -bár szakadéknak van titulálva- egy egy mélyebb vízelvező árok mellett szép kilátás nyílt a Gerecsére.

Kiérve a rengetegből egy éles jobbos kanyart kell venni, és megkezdődött a túránk következő szakasza, mely gyönyörű szőlősökön keresztül, présházak mellett vezetett.

Poros-földes-kavicsos utat, na meg GPS-t vagy a túraútvonalak applikációt követve egy zseniális helyre érkeztünk. Nevezetesen a Göndör pincészethez. Egy pincészet még nem is nagy szenzáció, bár addigra sör híjján oázisként tekintettünk rá, viszont a vendégszeretet annál inkább. A "Fröccs pont" feliratot ízlelve léptünk a présház portájára, ahol zárt ajtókat találtunk. Elszontyolodva, a lehajtott fejes kullogásunk közben egy kis hűtőt találtunk, melyen egy kedves kis step by step felirat ékeskedett:

Az utolsó mondatot megkönnyezve kinyitottuk a frigót. Néhányan esküdni mernénk, hogy angyalok áriája szólt a háttérben a mozdulat közben, de ki tudja már. Töltöttünk is egy jó pohár fröccsöt, majd leültünk az örökpanorámás teraszra, ahol kényelem, töltőn egy hordozható hangszóró, darts és lelki béke fogadott.

Egy bő fél órás megállást követően megtöltöttük a becsületkasszát, majd folytattuk az utunkat, mely hamar visszaért Zsámbékra, ahol rögtön az öreg pincesor fogadott bennünket. Rég találkoztunk ilyen rendezett, ápolt sorral, de sajnos minden zárva volt. Őszintén megvallva nem tudjuk, hogy üzemel-e bármelyik is, vagy csupán az örökösök tartják zárva a nagy, díszes fa ajtókat a kiváncsiskodó szemek elől.

A túránk ezután véget is ért, a kiindulópontunkon pedig a legközelebbi hulladékgyűjtőbe kiürítettük az utunk során felhalmozott szemetet. Szerencsére nem találkoztunk vandalizmusra és trehányságra utaló nyommal utunk során, melynek nagyon örültünk.

Megállóink közben pedig a Cliffchains, "Tábortűz mellé" nevű lejátszási listája szólt. Kattints és hallgasd meg Te is.